Season Review: 2018-2019

2018 - 2019

Wedstrijden: 156
Doelpunten: 605
Nieuwe stadions: 107
Landen: 10 - België (103), Nederland (17), Italië (15), Duitsland (7), Tsjechië (4), Engeland (3), Luxemburg (4), Frankrijk (1), Slovenië (1) en San Marino (1).

Het is moeilijk om een top - x te maken na 156 wedstrijden, waarbij sommigen een mooie backdrop hebben en er op andere plaatsen een prachtige, oude bak te zien is of er op nog andere plaatsen een gigantisch bouwwerk staat. Afgelopen seizoen werd een trip langs 128 verschillende veldjes of stadions, waarvan 107 nieuwe. Toch heb ik uiteindelijk geprobeerd om een kleine selectie te maken, van de 5 beste stadions of wedstrijden die ik afgelopen seizoen bezocht.

Op het vlak van beleving stak de Derby della Lanterna tussen UC Sampdoria - FC Genoa er ver bovenuit. Het lawaai dat van de tribunes achter de doelen kwam was van oorverdovend, terwijl het op het veld een eerder eenzijdige pot was met Sampdoria als winnaar. Op nummer 2 plaats ik FC Bologna, waar het Stadio Renato Dall'Ara een echt pareltje is. Jammer genoeg zal deze op zeer korte termijn (begin 2020) verbouwd worden. Op 3 komt US Cremonese, waar ik eigenlijk helemaal verbaasd werd. Ik had er niet heel veel van verwacht maar het thuispubliek maakte het een onvergetelijke wedstrijd.

Op 4 komt het prachtige Twerton Park, waar ons voor de wedstrijd zelfs "sexy football" werd beloofd door Jerry Gill, manager van Bath City. Ook dit stadion zal in de nabije toekomst grondig worden gerenoveerd. Met San Siro op nummer 5 staat er andermaal een stadion in de lijst dat in de nabije toekomst zal verdwijnen. De wedstrijd tussen AC Milan en UC Sampdoria was een aangenaam kijkstuk maar "de grote bak" sprak in tegenstelling tot vele nieuwe, grote stadions heel erg aan.

Naast deze 5 mooie stadions of sfeervolle wedstrijden bezocht ik ook Wembley in Londen, Stadio Comunale Artemio Franchi in Florence en het Olympisch Stadion in Amsterdam. Stuk voor stuk pareltjes, die eigenlijk ook gewoon makkelijk in één of andere top 5 gegoten kunnen worden.

Dit seizoen was eigenlijk nog mooier dan de vorige seizoenen doordat ik zelf nog eens een poging tot voetballen heb ondernomen bij het prachtige KVV Hoeselt, niet toevallig de club met het Caetsbeekstadion, zowat het mooiste stadion van Limburg en omstreken. Wat begon als een "let's see how it works out" werd geen heel groot succes op persoonlijk sportief vlak, maar aan alles naast het sportieve heb ik alleen maar mooi herinneringen, die dit seizoen eigenlijk overal op plaats 1 komen te staan.

Op nu naar 2019-2020, waar hopelijk opnieuw wat pareltjes en tempels bezocht zullen worden. Onder het lijstje met wedstrijden staan de bijhorende foto's met daaronder mijn favoriete foto's van het afgelopen seizoen.

1. UC Sampdoria - FC Genoa 2-0
2. FC Bologna - Chievo Verona  3-0
3. US Cremonese - Venezia FC 0-1